Gezonder koken met sous vide

Er zijn tientallen redenen waarom koken met een sous-vide stick beter is. Denk alleen maar eens aan de perfecte garing en malsheid, betere smaken, maar ook het gebruiksgemak en hoe je met sous-vide keer op keer het beste resultaat behaald. We kunnen er nog uren over door ratelen. Maar dat gaan we dit keer niet doen. We gaan het vandaag eens uitgebreid hebben over de gezondheidsvoordelen die het koken met sous vide ons te bieden heeft.

Want vandaag de dag is onze gezondheidheid belangrijker dan ooit. Het lijkt wel alsof iedereen bezig is met het zoeken naar een betere balans, het maken van verantwoorde keuzes en consumeren van gezonde en verantwoorde voeding. Niet vreemd natuurlijk, want onze gezondheid beïnvloed onze levenskwaliteit. Een wijze Griekse man die we kennen als Hippocrates, heeft naar het schijnt ooit eens het volgende opgeschreven: “Laat voedsel uw medicijn zijn”. Hij bedoelde daarmee: voedsel kan je gezond maken, maar voedsel kan je ook ziek maken. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken komen tot de conclusie dat onze darmen van grote invloed zijn op ons lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Gezond koken is dus van levensbelang om lang gezond te blijven. 

Hoe kan sous vide helpen om gezonder te koken?

Met sous vide kan iedereen thuis gezonder koken. Allereerst natuurlijk omdat zélf thuis koken veel gezonder is. Kook je thuis, dan eet je minder koolhydraten, eet je minder vet en gebruik je veel minder zout dan dat je zou doen vergeleken met een maaltijd die je buiten de deur eet. Wanneer je zelf thuis je maaltijd bereid dan weet je ook precies wat er in je eten zit. Je koopt zelf de ingrediënten in en hebt daardoor controle op de kwaliteit en duurzaamheid van hetgeen je in huis haalt. Je kunt daarmee zorgen voor het gezondste vlees, vis en groentes. Allergieën en overgevoeligheden voor bepaalde ingrediënten kun je daarmee voorkomen. Dat scheelt je lichaam weer een hoop onnodige stress.

Gezonder-koken

Maar koken met sous vide heeft natuurlijk nog meer gezondheidsvoordelen

Sous vide zorgt voor het behoud van voedingsstoffen en vitamines. Er zijn een paar dingen die ervoor kunnen zorgen dat vitamines en voedingsstoffen verloren gaan. Blootstelling aan hitte, water en zuurstof zijn van invloed op de uiteindelijke hoeveelheid vitamientjes in je maaltijd. Te lang gebakken of te lang gekookt voedsel zijn minder gezond en soms is dit zelfs erg ongezond, bijvoorbeeld in het geval van voedsel dat is aangebrand. Bij sous vide speelt dit allemaal geen rol. In de dichtgesealde en daardoor helemaal luchtdichte verpakking blijft al het goede en gezonde behouden. Met sous vide wordt het gerecht gegaard op een een veel lagere temperatuur dan dat bij koken, stomen of bakken zou gebeuren. Hierdoor blijft de voedingswaarde veel beter behouden en wordt gezond koken een eitje.

Door sous vide te gebruiken is ons voedsel gemakkelijker verteerbaar

Veel van de groenten die we eten worden gemakkelijker door ons lichaam verteerd als ze niet meer helemaal rauw, maar net voldoende gegaard zijn. Door het garen breken namelijk de celwanden af waardoor je lichaam het gemakkelijker kan verteren.Dierlijke eiwitten, dus vlees en in iets mindere mate vis, bevatten collageen. Door het sous vide garingsproces zal het collageen in het voedsel worden omgezet in gelatine. De gelatine is uiteindelijk gemakkelijker op te nemen door ons lichaam. Het collageen wat we eerder noemden is een lichaamseigen eiwit. Collageen speelt een enorm belangrijke rol bij het hebben en houden van een gezond lichaam. 

Uit wetenschappelijk onderzoeken is naar voren gekomen dat collageen belangrijk is voor een gezonde huid, sterke botten en flexibele pezen. Ook is dit eiwit belangrijk voor het soepel houden van kraakbeen en zelfs onze tanden hebben baat bij voldoende collageen. Bovendien kan collageen helpen om de maagwand en darmwand te herstellen, bijvoorbeeld bij problemen door maagzuur of het lekkende darm syndroom.

Met sous vide gebruik je minder vet

Kook je met sous vide, dan gebruik je minder vetstof. De uitleg daarvoor is simpel. Het voedsel wordt niet in de pan gegaard, dus je hoeft geen geen boter of olie te gebruiken om te voorkomen dat het ingrediënt aan de pan blijft plakken.  Begrijp ons niet verkeerd, we zijn absoluut niet anti-vet. Sterker nog, we houden juist van de goede vetten. Want er gaat niets boven de smaak van roomboter of een goede olijfolie, toch? Daarom gebruiken wij ook altijd wat vetstof in de pan, zodat we onze perfecte sous vide gegaarde steak goed af kunnen bakken zonder risico dat deze in de pan blijft plakken.

Maar het is een feit. Met sous vide is de hoeveelheid vetstof die we nodig hebben gewoon veel en veel minder dan wanneer we diezelfde steak direct helemaal in de pan zouden garen.  Bij een gezonde leefstijl is het belangrijk om op een verantwoorde manier om te gaan met vetten. Sous vide kan je helpen om minder vet te gebruiken bij het koken.

Sous vide verbetert de voedselveiligheid

Sous vide en voedselveiligheid. We zien dit onderwerp regelmatig voorbij zien komen. Want bij sous vide gaar je het voedsel op lage temperatuur. Zolang je de minimale gaartijden en de minimale temperatuur gebruikt, kan het niet mis gaan. Wanneer je vlees (rund, lam of varken) in het sous vide badje laat dobberen op een temperatuur van minstens 55 graden celsius en in het geval van kip op minstens 60 graden, pasteuriseer je het vlees eigenlijk. Schadelijke bacteriën krijgen zo geen kans.

Eventueel kun je er nog voor kiezen om de oppervlak van het vlees voordat je het vacuum verpakt even te steriliseren. Je kunt dit doen door het een seconde of dertig onder te dompelen in kokend heet water of het vlees even kort aan te zetten in de pan. Na het sous vide garen kun je het vlees af bakken. Dit zorgt niet alleen voor die mooie kleur en textuur aan het gerecht, maar het draait eventuele bacteriën ook nog eens de nek om.

Met sous vide is het gemakkelijker om grotere hoeveelheden gezond eten vooraf te bereiden

Zoals voor veel van onze goede voornemens geldt, ze houden vaak niet lang stand. De reden is vaak dat het te lastig is om de goede voornemens in te passen in ons leven. Drukke baan, weinig tijd, kinderen; er zijn genoeg redenen te noemen waarom het moeilijk is om steeds opnieuw een gezonde maaltijd op tafel te kunnen zetten. Ook hierin kan sous vide je helpen. Het is met sous vide namelijk perfect mogelijk om meerdere porties van hetzelfde gerecht tegelijkertijd te bereiden. Je kunt meerdere gevacumeerde stukken vlees of groente tegelijkertijd garen in het sous vide badje. Ze zullen allemaal dezelfde perfecte garing hebben.

Zodra het gerecht klaar is, kun je het terugkoelen, waarna je het nog een aantal dagen kunt bewaren in de koelkast of je kunt het invriezen. In de vriezer zijn je sous vide gerechten tot wel drie maanden te bewaren. In een van onze eerdere blogs over het terugkoelen van sous vide gerechten kun je meer lezen over dit onderwerp. Voor gebruik ontdooi je het gerecht in de koelkast. Eventueel kun je het gesealde gerecht direct weer opwarmen in het sous vide bad of even afbakken in de pan. Opwarmen met de sous vide doe je op de temperatuur waarop het gerecht in eerste instantie is gegaard en anders is 54 graden celsius altijd een veilige keuze. Wil je met deze kerst je familie verassen?Bekijk dan deze sous vide kerst recepten!